Kamis, 30 Mei 2019

PENGURUSAN DISIPLIN



 Maklumat yang disampaikan melaui keratan akhbar di atas menjelaskan mengenai "Peti Aduan Disiplin Murid tanda PDRM prihatin masalah disiplin di sekolah" . Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Adzhar Eddy Tan Sri RM Jasni berkata, Ibu Bapa perlu mengukuhkan disiplin anak-anak mereka agar proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah dapat berjalan de gan lancar dan teratur, seterusnya memberi manfaat kepada anak-anak mereka. Keratan akhbar di atas sememangnya ada kaitan dengan pengurusan disiplin dalam subjek pengurusan pembelajaran KPS3014.

Disiplin merupakan peraturan atau undang-undang yang bertujuan untuk membentuk para pelajar selari dengan kehendak agama, norma-norma masyarakat dan undang-undang sesebuah negara.namun begitu sesuatu yang mulia tidak mudah diterima oleh golongan pelajar, apatah lagi banyak unsur lain yang mempengaruhi perkembangan mental mereka. gejala seperti ponteng sekolah,ponteng kelas,melawan guru,bersikap anti-sosial, bergaduh, membuli, merokok dan sebagainya adalah masalah yang sering diperkatakan.



Imej yang berkaitan





STRATEGI MENANGANI MASALAH DISIPLIN SEKOLAH
Zero disiplin
ü (100 markah merit dan ditolak dengan setiap demerit)
ü Tebusan semula merit yang ditolak dengan kerja amal
ü Kekangan: guru terpaksa mengawasi markah merit dan demerit, dan menjadi beban guru
Spot check
Pas keluar pelajar
Borang kawalan pelajar

Program-program tertentu seperti Masih Ada Sayang (MASA), Transformasi Minda dan sebagainya.

Imej yang berkaitan

TINDAKAN DISIPLIN TERHADAP PELAJAR
Merotan
Gantung persekolahan
Buang sekolah
Hukuman yang difikirkan sesuai untuk kesalahan yang ringan mengikut budi bicara penguat kuasa disiplin sekolah (contoh timeout dan sebagainya)


Kedisiplinan guru dan pegawai adalah sikap penuh kerelaan dalam mematuhi semua aturan dan norma yang ada dalam menjalankan tugasnya sebagai bentuk tanggung jawabnya terhadap pendidikan anak didiknya.


Antara isu-isu dalam keratan akhbar yang berkaitan dengan pengurusan disiplin







0 komentar:

Posting Komentar