Sabtu, 18 Mei 2019
Menurut Sharifah Alawiah (1985), Sosiologi adalah satu disiplin sains kemasyarakatan.
Sosiologi adalah himpunan pengetahuan asas tentang masyarakat serta tingkahlaku sosial
mereka secara lebih saintifik dan berdisiplin. Ottoway (1964) mendefinasikan sosiologi sebagai satu bidang sains kemasyarakatan. Mohd Salleh (1998) pula menjelaskan sosiologi sebagai suatu bidang yang mengkaji secara
saintifik tentang tingkah laku atau pergaulan masyarakat dan hubungan manusia. Oleh itu dapat disimpulkan bahawa sosiologi ialah merupakan suatu kajian saintifik dan
sistematik mengenai manusia dan interaksi sosial manusia dalam masyarakat daripada
pelbagai sudut.
Jenis-jenis teori
Teori fungsionalisme - memberi penjelasan mengenai organisasi sosial dan menerangkan
bagaimana sesuatu organisasi itu dipertahankan. Menurut teori ini, struktur-struktur sosial
akan menentukan keharmonian masyarakat. Pengkaji-pengkaji telah merumuskan tiga
andaian iaitu stabiliti, harmoni dan evolusi. Stabiliti merupakan kriteria penilaian utama
untuk menentukan sejauh mana sesebuah masyarakat dapat dikekalkan. Harmoni
menunjukkan bagaimana semua bahagian dalam masyarakat bekerjasama untuk mencapai
tujuannya. Evolusi pula menggambarkan perubahan-perubahan yang berlaku kepada
masyarakat melalui proses yang diadaptasikan daripada struktur sosial kepada pembaharuan.
Teori konflik - ini menganggap bahawa akan berlaku ketegangan di antara individu dan
kumpulan-kumpulan dalam sesebuah masyarakat untuk bersaing mendapatkan kepentingan
masing-masing.Mengikut Karl Marx terdapat kumpulan “berada” dan “tidak berada” dalam
masyarakat yang sering bertelagah.Keadaan ini berkemungkinan akan berlakunya perebutan
di mana golongan atasan akan menguasai kuasa, kekayaan, kebendaan, kehormatan dan
berpengaruh.Manakala pihak bawahan akan sentiasa mencabar pihak atasan untuk
mendapatkan bahagian mereka.
Teori interaksi simbolik - adalah teori yang bersifat mikro. Perspektif teori ini mengkritik
teori fungsionalisme dan konflik kerana terlalu bergantung kepada pendapat bahawaa
manusia keseluruhannya dibentuk oleh sistem sosial. Bagi teori interaksionisme, manusia
tidak pasif dan menekankan bahawa interaksi sosiallah yang menbentuk realiti.Teori ini telah
diperkenalkan oleh seorang pengkaji yang bernama George Herbert Mead (1863-931).
Manakala ahli yang menerapkan teori ini dalam pendidikan ialah David Hargreaves dalam
bukunya yang berjudul “Intepersonal Relation And Education”.
Masyarakat sangat berkait rapat dengan sosiologi. Malahan sosiologi juga berkait dengan
pendidikan. Sosiologi terbahagi kepada tiga iaitu teori fungsionalisme, teori konflik, dan teori
interaksi simbolik. Setiap teori ini saling menghubungkait dan saling lengkap melengkapi antara
satu sama lain. Kepentingan sosiologi dalam pendidikan ialah menyiasat dan menemui fakta-fakta
sosial dan undang-undang yang mana teori dan amalan pendidikan terletak (sebahagian besar),
menggabungkan pengetahuan dan prinsip-prinsip sosiologi dalam pendidikan (asas yang
menentukan matlamat pendidikan) dan memberi tumpuan kepada hubungan antara proses
persekolahan, amalan dan hasilnya kepada organsisasi masyarakat secara keseluruhannya.
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
0 komentar:
Posting Komentar