Sabtu, 18 Mei 2019
(Kamaruddin, 1994) mengatakan Interaksi bilik darjah bererti tindak balas yang berlaku
di antara sekurang-kurangnya dua pihak. Menurut Kolaborasi Ilmu (2012) pembelajaran pula ialah suatu gerakbalas kepada
rangsangan-rangsangan yang membawa kepada satu perubahan. Pembelajaran ialah suatu
proses mental atau fizikal yang membawa kepada perubahan tingkah laku. Pembelajaran
juga bermaksud satu proses memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai yang
baru. (Ned Flanders, 1963) merumuskan:
Dua pertiga daripada semua pelajaran yang diperhatikan adalah dalam bentuk
percakapan.
Dua pertiga daripada percakapan oleh guru.
Dua pertiga dari percakapan guru adalah berbentuk syarahan
Jenis-jenis interaksi dalam bilik darjah
Interaksi sehala
Merupakan kaedah mengajar cara lama dan pasif yang mana
pelajar dipaksa utk menerima apa sahaja ilmu pengetahuan yang diberikan guru
sama ada secara arahan atau penerangan. Guru jenis ini amalkan pendekatan
autoritarian iaitu pelajar tiada kuasa utk berinteraksi dgn pelajar lain. Perkara ini
secara tidak langsung kurang mengembangkan pemikiran pelajar.
Interaksi dua hala
Berlaku samada guru bertanya kepada pelajar dan mereka
menjawab atau sebaliknya, akan tetapi tiada interaksi di antara rakan sekelas.
Interaksi pasif seperti ini membuatkan pelajar menjadi bosan dan rimas apabila
perlu memasukkan terlalu banyak fakta ke dalam minda mereka
Interaksi kumpulan
Iaitu guru hanya sebagai pemudah cara. Interaksi sebegini
bertujuan untuk menggalakan pelajar supaya lebih aktif iaitu dengan memberikan
kerja kumpulan kepada mereka. Dengan cara ini, mereka dapat bertukar
pandangan dan mampu memupuk nilai kerjasama, hormat-menghormati,
toleransi dan perpaduan terutamanya apabila terdapat pelbagai bangsa di dalam
kelas tersebut.dan interaksi di antara ahli kumpulan.
Interaksi antara kumpulan - iaitu setelah melakukan perbincangan di dalam
kumpulan pelajar akan membentangkan hasil perbincangan tersebut dan
kumpulan lain boleh mengemukakan soalan kepada kumpulan yang
membentang.
Interaksi yang berkesan
o penyampaian mesej dengan jelas supaya mengelakkan daripada terjadinya konflik
di antara penyampai dan penerima.
o bercakap dengan menggunakan bahasa yang baik dengan pelajar.
o menggalakan pelajar melontarkan pandangan.
o bersifat ramah dan mesra supaya pelajar merasa lebih dekat dengan guru.
Komunikasi dalam kelas
Menurut Mohd Yusof Ali, Komunikasi merujuk kepada pertukaran dan pengaliran
maklumat daripada seseorang kepada orang yang lain. Komunikasi dapat
menghubungkan dua belah pihak bagi tujuan menyampaikan maklumat. Komunikasi dan
interaksi di dalam bilik darjah adalah penting dalam usaha mewujudkan proses
pengajaran dan pembelajaran yang efektif.
Bentuk-bentuk komunikasi
o Komunikasi lisan (oral communication) – Dalam komunikasi lisan, suara guru
memainkan peranan penting terutama dalam percakapan atau pertuturan ketika
guru melakukan penyampaian. Untuk menjadikan pengajaran berkesan, guru
perlu berusaha untuk melakukan pertuturan yang jelas semasa proses pengajaran
dijalankan dan menggunakan ayat yang mudah difahami. Oleh itu, penggunaan
ayat yang kabur, berputar belit serta berjela-jela sewajar para guru hindari malah
harus menekankan penggunaan ayat yang pendek serta bersesuaian dengan tahap
keupayaan murid bagi memudahkan murid terutama yang lemah menerima apa
yang disampaikan
o Komunikasi tanpa lisan - Komunikasi ini berlaku tanpa menggunakan sebarang
perkataan di mana kandungan komunikasi boleh menunjukkan maksud yang
tersirat. Selain itu, komunikasi ini sukar untuk dipastikan bila berakhir kerana
mungkin terdapat fikiran yang tersembunyi. Mempunyai kepakaran dalam
kemahiran ini dapat membantu para guru mengenalpasti keadaan dan tahap
keselesaan murid di dalam kelas sama ada mereka berada dalam kebosanan atau
tekun memahami pelajaran tersebut. Justeru para guru dapat meningkatkan
kreativiti pengajaran supaya tercetus minat murid untuk mendalami pelajaran
yang disampaikan.
o Komunikasi visual - Penggunaan komunikasi visual yang ada seperti animasi,
video, bunyi, teks, audio dan grafik dapat merangsang minda pelajar dan memba
wa impak yang besar terhadap komunikasi dan pendidikan. kewujudan elemenelemen ini berupaya menarik perhatian pelajar sepanjang proses pengajaran
dan pembelajaran seolah-olah ia dapat berhubung dengan pelajar
o Komunikasi persuratan
Jenis komunikasi
o Komunikasi Intraperibadi (intrapersonal communication)
oKomunikasi Antara Peribadi (interpersonal communication)
o Komunikasi Kumpulan
o Komunikasi Keorganisasian
Elemen-elemen dalam proses komunikasi
o pengantar (Orang yang mempunyai mesej untuk disampaikan)
o mesej (maklumat, idea atau pandangan yang datangnya dari minda penghantar
dan cuba disampaikan kepada pihak lain)
o enkod (maklumat, idea atau pandangan diterjemahkan dalam bentuk-bentuk yang
difahami oleh orang lain sama ada menggunakan perkataan, bahasa atau symbol)
o saluran (mesej disalurkan kepada penerima melalui sama ada saluran iaitu
percakapan atau melalui tulisan, visual atau pergerakan)
o penerima (orang yang menjadi sasaran mesej)
o dekod (mesej diterima dan diterjemahkan atau ditafsirkan oleh penerima untuk
memberi makna)
o maklumbalas (Tindak balas terhadap penerimaan dan pemahaman mesej oleh
penerima. Ia boleh jadi berbentuk lisan atau bukan lisan)
o gangguan (Perkara-perkara yang mengganggu dan menghalang keberkesanan
komunikasi. Akibatnya maklumat yang diterima mungkin tidak tepat atau disalah
tafsir).
Kemahiran komunikasi berkesan
Kemahiran Tingkah Laku
Kemahiran menimbulkan minat orang
Kemahiran memberi perhatian
Kemahiran mendengar
Kemahiran pemerhatian
Kemahiran mengemukakan soalan
Kemahiran memberi refleksi perasaan
Kemahiran memberi maklum balas
Interaksi memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam
kelas. Segala jenis maklumat yang sampai kepada pelajar adalah melalui interaksi. Oleh itu
para guru perlu cakna dan pakar dalam menggunakan kaedah interaksi yang betul dalam
menguruskan bilik darjah serta menggunakan teknik komunikasi yang berkesan supaya para
pelajar rasa selesa untuk bergaul dengan guru dan rakan-rakan.
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
0 komentar:
Posting Komentar