Sabtu, 18 Mei 2019
Pengurusan
o Perancangan, pengelolaan pengkoordinasian, pengawalan, dan penilaian pengagihan sumber untuk tujuan mencapai sesuatu matlamat.(Jamaliah abdul hamid, Norashimah Ismail,2005) o Suatu proses mendapatkan penyetaan kerjasama dan camputangan ahli untuk mencapai objektif-objektif organisasi atau kumpulan gerak kerjanya termasuk proses merancang, mengelola, memimpin, mengarah, dan mengawal. o Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi. (Syukur, 1988).
Pembelajaran
o Menurut Kamus Inggeris-Melayu Dewan (1992) perkataan belajar diertikan sebagai memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran.Maka, pembelajaran boleh diertikan sebagai proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran.
o Pembelajaran boleh diukur melalui stimuli-tindak balas, menghasilkan perubahan tingkah laku seseorang.
o Pembelajaran juga diertikan sebagai suatu perubahan tingkah laku manusia.
Konsep dalam pengurusan dan pembelajaran pelajar
o Pengalaman
o Perancangan, pengelolaan pengkoordinasian, pengawalan, dan penilaian pengagihan sumber untuk tujuan mencapai sesuatu matlamat.(Jamaliah abdul hamid, Norashimah Ismail,2005) o Suatu proses mendapatkan penyetaan kerjasama dan camputangan ahli untuk mencapai objektif-objektif organisasi atau kumpulan gerak kerjanya termasuk proses merancang, mengelola, memimpin, mengarah, dan mengawal. o Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi. (Syukur, 1988).
Pembelajaran
o Menurut Kamus Inggeris-Melayu Dewan (1992) perkataan belajar diertikan sebagai memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran.Maka, pembelajaran boleh diertikan sebagai proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran.
o Pembelajaran boleh diukur melalui stimuli-tindak balas, menghasilkan perubahan tingkah laku seseorang.
o Pembelajaran juga diertikan sebagai suatu perubahan tingkah laku manusia.
Konsep dalam pengurusan dan pembelajaran pelajar
o Pengalaman
Kaitkan pembelajaran dengan pengalaman sedia ada pelajar.
Ulang pelajaran yang lepas dengan membuat sesi soal jawab.
Ia membantu pelajar memahami sesi pembelajaran yang dijalankan
Merancang dan mencabar minda pelajar dengan soalan yang bervariasi.
Memupuk pelajar untuk memberikan idea, membuat ramalan berdasarkan
kajian dan mencabar tahap intelek mereka.
Gagne (1974) menyatakan bahawa pembelajaran adalah perubahan
pemikiran, perubahan kebolehan,
Perubahan tingkah laku dan ia memerlukan rangsangan supaya
meninggalkan kesan yang lebih bermakna.
o Merancang
Merancang strategi dan kaedah pengajaran yang efektif.
Merancang objektif pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran dan
pengetahuan sedia ada pelajar.
Merancang alat bantu mengajar yang lebih berkesan.
Merancang aktiviti penilaian kepada pelajar.
Merancang pemeringkasan isi pelajaran supaya pelajar lebih faham dan
jelas.
o Mengawal
Mengawal peraturan bilik darjah - Guru perlu memastikan pelajar mematuhi
setiap arahan yang dikeluarkan.
Mengawal aktiviti berkumpulan -Mengelakkan pelajar membuat bising
sewaktu PdPC.
Mengawal murid yang mengalami masalah peribadi.-memberi kaunseling
yang sewajarnya untuk menaikkan semangat pelajar.
Mengawal suasana bilik darjah.- Guru perlu mengawal tingkah laku pelajar
supaya tidak mengganggu proses pembelajaran.
Pengurusan pembelajaran yang berkesan
o Keperluan fisiologi - Mengetahui keperluan fisiologi pelajar seperti Tahap
pembelajaran Keluarga Tingkah laku Emosi.
o Pengurusan masa - Membolehkan pelajar menjalankan pembelajaran dengan masa
yang sama, jadual waktu perlu seimbang dan tiada pembaziran masa.
o Iklim bilik darjah - Pencahayaan yang cukup, perabot yang selesa dan mencukupi
dan aliran udara yang baik dan lancar.
Kaedah Pengurusan dan Pembelajaran Pelajar
o Kaedah pendekatan pengurusan dan pembelajaran yang berkait dengan model,
prinsip,dan teori pembelajaran
o Menggunakan kaedah set induksi yang baik, yang mampu menarik minat pelajar.
o Kaedah demonstrasi digunakan bagi melaksanakan strategi berpusatkan
pensyarah.
Strategi untuk menarik minat pelajar
o Menghias ruang bilik darjah supaya menjadi lebih santai
o Memaparkan visual serta audio yang menarik untuk mengukuhkan kefahaman
pelajar
o Guru tidak terlalu serius sewaktu PdPC dan memberi ruang kepada pelajar untuk
melontarkan pandangan
o Menganjurkan permainan ilmiah sebagai satu bentuk ulang kaji .
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
0 komentar:
Posting Komentar